گذشته از برخی مشخصه ها و جنبه های بسیار گسترده ای که وجود دارد، روش های بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال، دو حوزه ی تخصصی بسیار منحصر به فرد هستند. برند هایی که تمایل دارند تا تمرکز خود را از روش بازاریابی سنتی برند به سمت بازاریابی دیجیتالی برند تغییر دهند نیاز دارند تا رش هایشان را در این زمینه  به روز رسانی کنند. برخی از روش ها و تکنیک های یکسانی که در حوزه ی بازاریابی آفلاین جواب می دهد، برخی اوقات به هیچ عنوان گزینه ی مناسبی برای محیط های دیجیتالی نیست و کاربرد آن ها در این حوزه می تواند نتایج ضعیفی را به همراه داشته باشد.

بهینه سازی بازاریابی سنتی

در نتیجه، کسب و کار هایی که می خواهند از روش ها و تکنیک های قدیمی آفلاین خود که امتحان خود را پس داده اند برای بازاریابی برند شان استفاده کنند باید بدانند که چگونه می توانند آن ها را به گونه ای تغییر دهند تا با پلتفرم های آنلاین نیز همخوانی داشته باشد و کار کند. در واقع آن ها به گونه ای باید این تکنیک ها را متناسب با پلتفرم های آنلاین نیز به روز رسانی کنند. در راستای دستیابی به این هدف، ۱۳ عضو انجمن ارتباطی فوربس در خصوص این موضوع که چگونه برند ها می توانند تکنیک های بازاریابی سنتی شان را به نحوی تغییر دهند که بتوان از آن ها در فضای دیجیتال نیز استفاده کرد، کار می کنند.

اعضای تیم برترین نکات شان برای این که به شما کمک کنند تا تکنیک های بازاریابی سنتی برند تان را برای پلتفرم های دیجیتال بهینه سازی کنید را در این جا به اشتراک گذاشته اند. می توان از این ۱۳ رویکرد برای بهینه سازی روش های سنتی بهره برد.

۱. از طریق داده های موجود به مشتریان خود گوش دهید

از داده های آنلاین موجود برای پاسخ دادن به سوالاتی که مشتریان هدف تان از طریق آنلاین مطرح می کنند، استفاده کنید. برای مثال، آیا کاربران از سایت های داخلی شما برای جست و جوی اطلاعاتی که که شما آن ها را فراهم نکرده اید، استفاده می کنند؟ یکی منبع کاربردی و عالی دیگری که وجود دارد، جست و جویی است که برای آن هزینه پرداخت می کنید. PPC یا همان پرداخت هزینه به ازای هر کلیک، یک راه عالی برای این است که ببینید مخاطبان هدف تان چگونه به صورت آنلاین سرچ می کنند و شما می توانید از این اطلاعات برای ساختن یا بهینه سازی استراتژی آنلاین تان استفاده کنید. Beth Shockley مسئول بازاریابی اینترنت.

۲. به هیچ عنوان مطالب آفلاین را در پلتفرم های آنلاین کپی نکنید

به هیچ عنوان نباید از استراتژی آفلاین استفاده کرد و بعد آن را در پلتفرم ها و رویکرد های آنلاین پیاده کرد. جا هایی که در آن جا پیشرو هستید و موقعیت هایی که رقبای تان را در آن جا پشت سر می گذارید را شناسایی کنید و بر این اساس خودتان را مطابقت دهید و عمل کنید. رویکرد دیجیتال در کل مربوط به بهینه سازی و یافتن بهترین دیدگاه و حس بهتر مشتریان است و بهترین و ساده ترین مسیر برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان دائمی است. شما مشتریان بالقوه آنلاین بسیار متفاوتی دارید و حتی برخی از مشتریان سنتی تان نیز که به سمت مسیر های آنلاین شما می آیند، توقع رویکرد و تجربه ای متفاوت را دارند. Corey Morris

۳. ثابت قدم و استوار باشید و روندی گیج کننده نداشته باشید

من معتقدم که برند ها باید روی استراتژی های چند کاناله متمرکز شوند، چرا که خریداران ترجیحات مختلف و متفاوتی دارند. اما نه رویکردی چندگانه و گیج کننده، همیشه تاکید اصلی من روی روندی ثابت و استوار است. برای مثال، به هیچ عنوان نباید در یک روزنامه یا مجله برای یک محصول تبلیغ تخفیفی ۲۰ درصدی را با آدرس URL صفحه اصلی تان انجام دهید ولی در عوض ویزیتور های شما پیشنهادی متفاوت از آن چه که تبلیغ کردید را مشاهده کنند. اگر تجربه ی خرید کردن برای مشتریان تان گیج کننده باشد، مشتریان تمایلی به خرید کردن از شما نخواهند داشت. کارشناس تجربه ی مشتری، Stacy Sherman

۴. روی مرتبط بودن استراتژی ها و رویکرد های تان متمرکز باشید

یکی از بهترین راه هایی که بازاریابان می توانند از آن طریق برند شان را برای فضای دیجیتالی بهینه کنند، مرتبط بودن است. این امر نیز با پیام هایی که شما به مخاطبان تان می دهید، شروع می شود. آیا این پیام ها کمکی به آن ها می کند؟ آیا این پیام ها در خصوص موقعیتی است که آن ها در آن قرار دارند و آیا ارزشی به موقعیت کنونی آن ها اضافه می کند؟ صرف نظر از استراتژی، در صورتی که شما پیام مرتبط و مناسبی نداشته باشید، چیزی برای بهینه سازی و بهبود وجود ندارد. Daniel Frohnen

۵. استراتژی های شخصی سازی شده را پیاده کنید

ما به نقطه ای رسیده ایم که هر کسی شدیدا توقع یک بازاریابی شخصی سازی شده را دارد. این دسته از مخاطبان به آسانی هر چه تمام تر برندی که تمرکز و تلاشی مبنی بر ارائه ی درک و فهم هر مشتری به صورت جداگانه را ارائه ندهد، کنار می گذارد. در واقع این دسته از مشتریان توقع دارند تا هر برندی روی ارائه ی داده هایی منحصر به فرد هر مشتری سرمایه گذاری های مورد نیاز را صورت دهد. Roohi Saeed

۶. پلتفرم های جدید تکنولوژی را گسترش دهید

بسیاری از مشتریان شرکت های تکنولوژی به ویدئو ها، پادکست ها، شبکه های اجتماعی، ایمیل ها، بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جست و جو (SEM) متکی هستند. به منظور تعامل شخصی بیش تر، به هر حال، بسیاری دیگر در برنامه هایی همچون برنامه های ارتباطی بازی، پلتفرم های اجتماعی واقعیت مجازی و انجمن های برندینگ جست و جو می کنند. با گسترش درکی عمیق تر از کانال های مختلف و ارتباطات، بازاریابان می توانند تاثیر برند سازی شان در فضای مجازی و دیجیتال را گسترش دهند و موثر تر واقع شوند. Gerard Escaler

۷. با مشتریان و محیط اطراف تان تعامل و مشارکت داشته باشید

به منظور موفقیت در دنیای دیجیتال، برند ها باید به مشتریان شان گوش دهند و هم با آن ها و هم با هر آن چه که در فضای اطراف آن ها می گذرد، تعامل داشته باشند. افراد تمایل دارند تا نظر ها و کامنت های شان مورد خطاب قرار بگیرد و به آن توجه شود و به سوالات شان پاسخ داده شود و همچنین دوست دارند که مورد تقدیر و سپاس گذاری قرار بگیرند. آن ها همچنین انتظار دارند که اطلاعات و داده های دیجیتال در زمان واقعی مدیریت شوند، در نتیجه آگاه بودن از لحاظ فضای اجتماعی می تواند برند ها را تا حدود زیادی مرتبط تر کند. در مقابل نیز در نظر نگرفتن این موارد و عدم توجه به آن می تواند آسیب های بسیار جدی را به برند ها وارد کند. Roshni Wijayasinha

۸. در موتور های جست و جوی تان اعتبار و رتبه بالای سرچ را ایجاد کنید

برند سازی دیجیتالی با تولید حجم بالایی از محتوا های با کیفیت و با ارزش شروع می شود. هر چه میزان محتوای با کیفیتی که تولید می کنید بیش تر باشد، احتمال این که گوگل یا دیگر موتور های جست و جو دامنه سایت شما را به عنوان یک سایت معتبر شناسایی کنند و بالا بیاورند و در نتیجه به دامنه سایت شما برای تولید محتوای بیش تر پاداش تعلق بگیرد. در صورتی که شرکت شما در حوزه ای که فعالیت دارد به خاطر محتوا هایی که ارائه می دهد خوب بدرخشد، به احتمال بیش تری مشتریان و مخاطبان از وب سایت شما قبل از دیگر رقبای تان بازدید می کنند و آن را به مابقی وب سایت های رقیب ترجیح خواهند داد. Amine Rahal

۹. به جای فشار از طریق فروش محصولات تان، از استراتژی ایجاد انگیزه استفاده کنید

اکثر بازاریابان به اشتباه زمانی که می خواهند از سمت بازاریابی آفلاین به سمت بازاریابی آنلاین پیش بروند، بیش تر روی فروش متمرکز می شوند. این متود می تواند برای رویکرد بازاریابی آفلاین جواب دهد، چرا که اعتماد و اعتبار لازم ایجاد شده است، هر چند که گاهی اوقات این اعتماد نا آگاهانه ایجاد شده است. در فضای دیجیتالی، شما در واقع با مخاطبانی مواجه هستید که در وهله ی نخست برای خرید از شما آماده نیستند و وظیفه ی شما جذب آن ها به سمت خودتان است. در نتیجه در قدم اول ایجاد اعتماد و اعتبار اهمیت دارد و باید بهینه سازی در این راستا صورت بگیرد، بعد از درک دقیق احساسات مشتریان و سنجش آن ها، تنها زمانی که زمان درست فرا رسید، برای فروش محصولات تان اقدام کنید. Patrick Ward

۱۰. تجربه های تان را به فضای دیجیتال برگردانید

یکی از نقاط قوت و برتری استراتژی های بازاریابی آفلاین، تجربه ای است که از احساس مشتریان به دست می آید، این که افراد با توجه به منطق و ارتباطات متفاوتی که دارند چگونه رفتار می کنند و در چه بازه های زمانی این نوع رفتار ها و تجربه ها مشاهده می شود، همه و همه تجربیاتی است که می توان در طول یک بازاریابی آنلان به دست آورد. این برتری منحصر به فرد می تواند در خصوص افزودن و پیاده کردن این تجربیات در دنیای دیجیتال پیاده شود. در نتیجه می توان در رویکرد های دیجیتال به سنسور های مبتنی بر رفتار مشتریان و زمان بندی توجه کرد و از آن بهره برد. Caroline Tien

۱۱. روی خلاقیت و داستان پردازی تمرکز کنید

خریدن مدیا ها، ابزار ها و کانال ها چیز جدیدی است، اما بسیاری از ما بسیار مبتدی بوده و بیش از حد بر عملکرد متمرکز هستیم. خلاقیت و داستان پردازی، در واقع هسته ی اصلی هر کمپینی محسوب می شوند ( و همیشه نیز بوده اند ). ما در حال حاضر در یک بهشت خلاق و نو آوری زندگی می کنیم، اما در کنار آن داده های منحرف کننده ی بسیار زیادی نیز وجود دارد. به گذشته رجوع کنید و به ریشه های خود برگردید و به خاطر بیاورید که مشتریان شما بزرگ ترین حامیان تان هستند، در نتیجه باید آن ها را تقویت کنید تا در خصوص اعتبار و اعتماد به برند شما صحبت کنند و از واقعیت های مرتبط با برند شما سخن بگویند. Sair Mir

۱۲. به جای جلب توجه کردن سعی کنید شگفت انگیز و جالب توجه باشید

فضای دیجیتالی، کانالی پر تردد و پر جمعیت است. گم شدن در میان هزاران قسمت از محتوا هایی که در دسترس هستند، طیف وسیعی از برنامه ها، بازی ها، ویدئو ها، مدیا ها و مواردی از این دست، بسیار آسان است.  در واقع فضای دیجیتالی فضایی بسیار گسترده و پر نفوذی است که تمامی برند های کوچک و بزرگ در آن جا فرصتی برای شنیده شدن دارند. یکی از راه هایی که می توانید برند خود را بهینه سازی کنید، تولید ارزش و اعتبار از طریق این فضا ها است و این که در خصوص هدف و جست و جویی که در نظر دارید، کاملا مرتبط باشید. در نتیجه به جای سردرگرم کردن افراد، کار را برای آن ها آسان تر کنید و درست هر آن چه که نیاز دارند را به آن ها بدهید تا برای شان جالب توجه باشید، نه این که صرفا مشغول جلب توجه کردن باشید و وقت مردم را اشغال کنید. Pablo Turletti، مسئول بازاریابی ROI

۱۳. از اهرم فناوری های هوش مصنوعی بهره ببرید

استراتژی های بازاریابی سنتی نمی توانند با دنیای جدید فضا های دیجیتال قیاس شوند، آن ها نمی توانند به تمامی مخاطبین هدف ممکن دسترسی پیدا کنند و قطعا در جذب و اثر گذاری موثر و کارامد محدودیت هایی دارند. در نتیجه می توان گفت که در رویکرد دیجیتالی، بازاریابی کاملا یک هنر است، جایی است که ایده های خلاقانه می توانند از طریق ابزار های دیجیتالی بسیار زیادی گسترش یابند و از این طریق می توانند توانایی شما برای فهم و درک هر آن چه که کار می کند و چگونگی بهبود آن را تقویت کند و تاثیر زیادی داشته باشد. جهش های غول آسایی که در تکنولوژی های هوش مصنوعی وجود دارد تا حدود بسیار زیادی این امر را آسان تر کرده است. Zeev Draer، مسئول شبکه های نیاگارا.

منبع: FORBES
ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم  رویا رجایی